Rinka

Prekių (įskaitant darbo jėgą, piniginius išteklius) mainų sistema, kurios funkcionavimas priklauso nuo pasiūlos ir paklausos santykio, esant gamintojų konkurencijai ir atitinkamai kainodaros sistemai.

Rinka skatina gamintojus gaminti tas prekes, kurių pageidauja vartotojai, įsigyti naudingų ir reikalingų žinių, įgūdžių, taip pat vartotojus skatina taupiai naudoti ribotus išteklius. Rinka suteikia ekonominę laisvę ir informaciją apie vienetines sąlygas. Netgi blogai veikianti rinka gali būti geresnė už kitas ekonomikos alternatyvas. Nors rinka yra efektyvi ir veiksminga, tačiau ji turi kai kurių esminių trūkumų: 1. rinkoje gamintojai reaguoja ne tiek į vartotojų poreikius, kiek į tų poreikių piniginę išraišką; 2. rinka visiškai nefunkcionuoja kai kuriose ekonomikos srityse; 3. laisvosios rinkos sistemoje kainos ne visada būna beasmenės, nepaveiktos atskirų asmenų; 4. vartotojų ir gamintojų privati veikla gali sukelti nepageidaujamus šalutinio poveikio efektus; jei nebūtų vyriausybinių apribojimų, tai gamintojai aplinką galėtų paversti atliekų krūva; 5. nereguliuojama privačios verslininkystės sistema gali būti pakankamai nestabili, infliacijos metu galimi staigūs nuosmukiai. Minėtus rinkos trūkumus dažnai kritikuoja tie, kurie siekia reformuoti rinką. Jeigu rinka nesuteikia pragyvenimo lėšų neturtingajam, tai tokią problemą turėtų spręsti privačios ir visuomeninės šalpos organizacijos. Jeigu monopolijos per daug veikia rinką, tai jų veiksmus reikėtų reglamentuoti. Todėl ir vyriausybei tenka svarbus vaidmuo ekonomikoje. Yra skiriamos šios rinkos sąvokos: 1. gamintojo (pardavėjo) rinka – rinka, kai gamintojai, pardavėjai gali pasirinkti, kokia tvarka parduoti prekes, kam parduoti, o kam ne, nes prekių trūksta; 2. juodoji – rinka, kurios nereglamentuoja valstybės įstatymai; 3. konkurencinė – rinka, kurioje yra daug pirkėjų ir pardavėjų, prekiaujančių vienodais produktais; 4. pirkėjo (vartotojo) – rinka, kai prekių ar paslaugų pasiūla gerokai didesnė už paklausą; 5. potenciali – rinka, kuri nefunkcionuoja dėl to, kad nėra kokių nors būtinų sąlygų; 6. relevantinė – rinka, kurioje susiformuoja tikrieji konkurencijos ir monopolijos santykiai.