Valstybinis biudžetas

Valstybės ar jos administracinio vieneto tam tikro laikotarpio pajamų ir išlaidų finansinis planas. Apima finansinio plano rengimą, finansavimą, vykdymą ir auditą.

Pagrindiniai modeliai:

  • Inkrementinis - kai biudžetas sudaromas remiantis praėjusių metų biudžetu, jo išlaidos skirstomos pagal biudžeto išlaidų straipsnius linijiniu būdu.
  • Programinis - remiantis viešosios politikos tikslais, sudaromos biudžeto programos. Šis modelis siejamas su racionalesniu išteklių paskirstymu ir efektyvesniu lėšų naudojimu

Lietuvoje sudaromas pusiau programinis biudžetas: Seimas tvirtina 1 metų biudžetą, jo išlaidos suskirstytos pagal sektorius ir asignavimų valdytojus.

Biudžeto programos skirstomos į paprastąsias ir specialiąsias. Jos sudaromos iš biudžetinių įstaigų pajamų, ES finansinės paramos ar bendrojo finansavimo ir kitų lėšų. Lietuvoje valstybės biudžeto projektą parengia Vyriausybė ir pateikia Seimui ne vėliau kaip prieš 75 dienas iki biudžetinių metų pabaigos. Projektą svarsto Seimas ir tvirtina įstatymu iki naujų biudžetinių metų pradžios. Lietuvos nacionalinį biudžetą sudaro valstybės ir savivaldybių biudžetai. Valstybės ar savivaldybių biudžetą sudaro pajamų ir išlaidų (kitaip – asignavimų) dalys. Viešojo administravimo įstaigos ir kitos institucijos, finansuojamos iš biudžeto, vadinamos biudžeto asignavimų valdytojais. Lietuvoje asignavimus iš biudžeto gauna apie 250 asignavimų valdytojų.